Lăsați medierea să mai și respire!

Observ cum corpul mediatorilor intra incet, incet in aceeasi capcana a altor profesii (de ex: profesorii): medierea nu a fost inventata cu fata spre mediatori, ci cu fata spre clienti, pentru rezolvarea unor tipuri de probleme ce apar intr-o societate democratica.

SUPRAREGLEMENTAREA este o “boala” care bantuie Europa de ani de zile, cu efecte devastatoare asupra dezvoltarii durabile si implicit asupra locului statelor europene in competitia globala. Abordarea flexibila de tip anglosaxon e doar o exceptie care confirma regula…

Trei piloni sunt de baza intr-o societate (ca si intr-o profesie) : legislatia, mecanismele de implementare ale acesteia si PRACTICILE.
In Romania avem o Constitutie care a consacrat institutia mediatorului inca din 1991, un standard ocupational al mediatorului din 2000, o ocupatie reglementata din 2001, o lege expresa din 2006 (mult prea mult si mult prea des “imbunatatita” pe parcurs), o reforma mica in justitie si articole din coduri (unele in vigoare, altele in asteptare…); s-a dat drumul chiar si la ordonante de urgenta …
Avem mecanisme de implementare a medierii in Romania, mecanisme aflate intr-o premanenta imbunatatire, in conditiile unui proces de consultare a partilor interesate in general si a corpului mediatorilor din ce in ce mai deficitar.

In practica, problema factorilor de decizie si a multor mediatori este ca nu reusim inca sa ne dezvoltam gandirea laterala (sa ”taiem” tipare ), sa intelegem si sa asimilam filozofia medierii, unde construirea increderii si implicit respectul intre partile interesate sunt elemente esentiale.
Sa nu uitam ca cel putin teoretic suntem specialisti in construirea consensului…

Acum, dupa apocalipsa, sper sa apara o ASOCIATIE PENTRU PROTECTIA CONSUMATORULUI SERVICIULUI DE MEDIERE IN ROMANIA, pentru apararea drepturilor acestora in lupta cu “sistemul” care tinde sa ii striveasca chiar inainte ca serviciul de mediere sa fie accesibil pe scara larga si la standarde rezonabile…

Adrian Bădila, mediator

Comentarii